Jaký přívěsný vozík je možné připojit za osobní automobil a můžu takovou soupravu vůbec řídit?
Pro celkovou a rychlou orientaci v této oblasti, je nutné si nejprve ujasnit některé pojmy a následně vzít do ruky zákony a vyhlášky. Mezi hlavní pojmy, které je potřeba znát patří:
- Jízdní souprava – souprava, která se skládá z tažného (motorového) vozidla a přípojného vozidla (přívěs).
- Provozní hmotnost – hmotnost prázdného, nenaloženého vozidla nebo přípojného vozidla.
- Užitečná hmotnost – jedná se o nosnost vozidla nebo přípojného vozidla.
- Okamžitá hmotnost – hmotnost zjištěná v určitém okamžiku na pozemní komunikaci.
- Celková hmotnost (v zákoně uváděna jako nejvyšší povolená hmotnost) – Jedná se o součet provozní hmotnosti a užitečné hmotnosti.
Rozsah řidičského oprávnění skupiny B následující:
Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje jeho držitele k řízení motorového vozidla, jehož největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy sezení kromě řidiče, ke kterému smí být připojeno přípojné vozidlo:
a) o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg
(tj. motorové vozidlo o max. hmotnosti 3 500 kg + přípojné vozidlo o max. hmotnosti 750 kg → celková hmotnost soupravy nepřesáhne 4 250 kg),
b) o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg
(tj. motorové vozidlo o max. hmotnosti 3 500 kg + přípojné vozidlo o hmotnosti větší než 750 kg → celková hmotnost soupravy ale nepřesáhne 3 500 kg),
c) o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu
(tj. motorové vozidlo o max. hmotnosti 3500kg + přípojné vozidlo o hmotnosti větší než 750 kg → celková hmotnost soupravy ale nepřesáhne 4 250 kg; rozšířený rozsah řidičského oprávnění získá řidič pouze na základě doplňovací zkoušky – tato skutečnost se následně vyznačí v řidičském průkazu harmonizovaným kódem 96).
Na co nestačí řidičské oprávnění skupiny B ?
Vyhláška č. 341/2002 Sb.
Další potřebnou legislativou je vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Tato vyhláška v § 14 mimo jiné stanovuje technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz.
A říká:
• Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel, smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h nejvýše 1,5násobku okamžité hmotnosti tažného vozidla.
• Nebrzděná vozidla kategorie O1 mohou být zapojována jen za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméně dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak.
• Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorií O1 a O2 platí: okamžitá hmotnost nebrzděného přípojného vozidla kategorie O1 nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, ›okamžitá hmotnost přívěsu kategorie O2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné
vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G.
Nosnost tažného zařízení
Výrobce na každém tažném zařízení definuje jeho nosnost, to znamená zátěž, kterou je možné tažné zařízení zatížit. Tažné zařízení se volí podle druhu a pohotovostní hmotnosti vozidla.
Velmi zjednodušeně by se dalo říci, čím těžší vozidlo, tím více je možné zatížit tažné zařízení.
Jak je to tedy v praxi?
V praxi může nastat několik variant. Pro lepší názornost budou varianty provedeny s různými vozidly, ale s jedním typem přívěsu. Přívěs je jednonápravový o celkové hmotnosti 1600 kg (provozní hmotnost 300 kg + užitečná hmotnost 1300 kg).
Varianta A – Škoda Octavia 1.4 TSI
Celková hmotnost vozidla 1850 kg, možnost připojit nebrzděný přívěs o celkové hmotnosti 620 kg, nebo brzděný přívěs o celkové hmotnosti 1500 kg.
Prvním předpokladem je splnění zákona 361/2000 Sb. to znamená hmotnost soupravy do 3500 kg. V tomto případě má souprava hmotnost 3450 kg (auto 1850 kg + přívěs 1600 kg).
Podmínka je splněna.
Dalším předpokladem je splnění vyhlášky 341/2002 Sb. to znamená, že tažné vozidlo musí mít nejvyšší povolenou hmotnost větší než je nejvyšší povolená hmotnost přípojného vozidla. V našem případě auto 1850 kg > přívěs 1600 kg.
Další podmínka je splněna.
Do te bylo vše v pořádku, ale nastal problém. Tažné zařízení vozidla má nižší nosnost než je nejvyšší povolená hmotnost přívěsu (tažné zařízení auta 1500 kg < přívěs 1600 kg). To však neznamená, že takovýto přívěs nemůžeme použít. Ba naopak můžeme. Musíme ovšem dodržet zásadu nosnosti 1500 kg na tažném zařízení vozidla. Tzn. že musíme ubrat užitečnou hmotnost o 100 kg. Okamžitá hmotnost přívěsu nesmí být větší než 1500 kg (provozní hmotnost 300 kg + užitečná hmotnost 1200 kg)